Jak przygotować się na Black Friday?

Udostępnij

Black Friday — jak przygotować się na ten dzień

Black Friday przypada w piątek, zaraz po amerykańskim Święcie Dziękczynienia i wiąże się z wyprzedażami przeprowadzanymi na olbrzymią skalę. Dotyczą one zarówno sprzedaży stacjonarnej, jak i przez internet i bez przygotowania mogą się bardzo źle skończyć dla twojego portfela.

Grupa IMRG, która przeprowadziła badania, wykazała, iż podczas ubiegłorocznych wyprzedaży w Black Friday padł w Wielkiej Brytanii rekord. Mieszkańcy tego kraju wydali i jedynie przez internet 810 mln funtów! Jak nie dać się zatem wciągnąć w to zakupowe szaleństwo? Oto kilka wskazówek:

Racjonalnie ustal budżet, którego nie przekroczysz i twardo obstawaj przy nieprzekraczaniu jego ram. Jeśli potrafisz dotrzymywać danego sobie słowa, nie skusi cię nawet wymarzony telewizor 3D.
Zanim cokolwiek kupisz, zapytaj sam siebie, czy tego potrzebujesz. Najbardziej miarodajne będzie pytanie, czy kupiłbyś dany produkt w normalnych warunkach. Jeżeli odpowiedź jest przecząca, odpuść, niska cena nie może być jedynym wyznacznikiem żadnych zakupów.
Pamiętaj, że Black Freday to doskonały dzień na zakup, ale potrzebnych rzeczy.

Wybierz realnie sposób płatności. Karta kredytowa jest doskonałym pomysłem, gdyż kupując towar o wartości 100-30 000 funtów jesteś zabezpieczony dwojako. W wypadku zakupu wadliwego pomoże ci zarówno sprzedawca, jak  i firma, która wydała twoją kartę kredytową. Pamiętaj jednak o warunku — czy w terminie będziesz mógł uregulować zobowiązania.

Nie korzystaj z pierwszej okazji, porównuj ceny. Jeżeli podczas Black Freday poszukujesz czegoś konkretnego, przygotuj zawczasu rozpiętość zniżek przez ciebie oczekiwanych. Sprawdź cenę wszędzie, towaru raczej nie zbraknie, a kupując przez internet, dobrze się przyjrzyj kosztom dostawy. W wypadku niektórych towarów może być ona bowiem na tyle wysoka, że cała transakcja nie będzie miała z obniżeniem kosztów zakupu wiele wspólnego.

Propozycja rozszerzonej gwarancji?
W wypadku produktów z branży RTV i AGD otrzymamy zapewne taką ofertę. Ma ona nas rzekomo chronić na wypadek popsucia się produktu już po wygaśnięciu gwarancji producenta. W rzeczywistości jest to na ogół zwykłe szalbierstwo i naciąganie klienta w celu zmniejszenia kosztów Black Freday. Jako konsument masz prawa, określone ustawą Consumer Rights Act, które obowiązują także po wygaśnięciu gwarancji, więc nad wchodzeniem w takie koszty trzeba się dobrze zastanowić.

Idąc tym tropem, dobrze jest poznać swoje prawa. Wspomniana ustawa bowiem określa jasno, jakie ci owe prawa przysługują, na wypadek wystąpienia problemu z jakością towaru albo usługi. Ustawa wyraźnie określa, że zakupione przez ciebie dobra muszą przez określony okres spełniać odpowiednie wymogi i cechować się reklamowaną jakością.

Produkt, w wypadku wystąpienia jego awarii w ciągu sześciu miesięcy od chwili jego zakupu, możesz śmiało zareklamować w internecie, czy odnieść do sklepu. To nie ty, a sprzedawca musi udowodnić, że towar nie posiadał w chwili sprzedaży żadnej ukrytej wady.