Każdy z nas uwielbia wyprzedaże i wszelkiego typu promocje, dzięki którym możemy często sporo zaoszczędzić, kupując poszczególne produkty po znacznie niższych cenach. Na zachodzie, zorganizowane wyprzedaże, obejmujące całe kraje to już niemalże tradycja. Na szczęścia, również w naszym kraju zaczynamy coraz chętniej korzystać z tego trendu. Dlatego też, warto rozszerzyć swoją wiedzę na temat dwóch bardzo ważnych eventów, którymi są Black Friday i Cyber Monday.
Black Friday w sieci
Tradycja związana z Black Friday jest raczej powszechnie znana. Jako pierwsze wprowadziły ją Stany Zjednoczone, w których piątek po Święcie Dziękczynienia stał się prawdziwym świętem wielbicieli wyprzedaży. Wydarzenie to zyskało tak duży rozgłos i stało się tak bardzo popularne pośród amerykanów, że część sklepów rozpoczynała wyprzedaż nawet o północy, lub w czwartek wieczorem.
Dostrzegając potencjał tego wydarzenia, nie można się dziwić temu, iż Black Friday szybko zyskał swój internetowy odpowiednik. Zakupy w sieci robi obecnie niezwykle duża liczba osób, w związku z czym wręcz domagały się one, aby promocyjne ceny obowiązywały również w sklepach internetowych. Odpowiadając na to zapotrzebowanie, w 2005 roku, po raz pierwszy odbyła się ogólnokrajowa internetowa akcja, w ramach której sklepy internetowe oferowały swoim klientom produkty w wyjątkowo niskich cenach. Wydarzenie to zyskało nazwę Cyber Monday i w bardzo krótkim czasie zyskało niesamowitą popularność. Dlatego też, szybko rozprzestrzeniło się również w Azji i Europie.
Różnice między Black Friday a Cyber Monday
Podstawowa różnica w tym przypadku to naturalnie miejsce obowiązywania promocji. Black Friday obejmuje swym zasięgiem sklepy stacjonarne, chociaż niskie ceny obowiązują również w sprzedaży online. Cyber Monday natomiast to wydarzenie dotyczące wyłącznie sklepów internetowych.
Oprócz tego, Black Friday ma miejsce w piątek, tuż po obchodzonym w USA, Święcie Dziękczynienia. Cyber Monday natomiast odbywa się trzy dni później, czyli w pierwszym poniedziałek po tym samym święcie.
W wydarzeniu jakim jest Black Friday, udział biorą przede wszystkim sklepy wielkopowierzchniowe, oferujące swoim klientom szeroki zakres produktów. Podczas Cyber Monday, szansę na pozyskanie klientów rządnych promocji, mają też mniejsze sklepy, którym ciężko jest konkurować z dyskontami.
Podczas Black Friday, najczęściej kupowanymi produktami są te z działu elektroniki. Natomiast w Cyber Monday, klienci koncentrują się na kupowaniu odzieży, butów i innych dodatków.
Obydwa te wydarzenia wywołują ogromne emocje i w jakimś sensie wzajemnie się uzupełniają. Black Friday wiąże się z długą tradycją, przez co z pewnością jeszcze przez bardzo długi czas będzie królować wśród konsumentów. W związku z szybkim rozwojem technologii, Cyber Monday również jest wydarzeniem, które zostanie z nami na wiele lat. Tym bardziej, że jego popularność na całym świecie rośnie z roku na rok, a krąg osób i firm zainteresowanych wzięciem udziału w nim, również się systematycznie powiększa.