Czarny Piątek i Cyberponiedziałek — jak zachować ostrożność w czasie promocji

Udostępnij

Czarny Piątek i Cyberponiedziałek — jak zachować ostrożność w czasie promocji

Czarny Piątek jest tradycją mocno obecną w zachodniej kulturze. Wypada w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia hucznie obchodzonym w USA. Wówczas sklepy oferują klientom atrakcyjne obniżki, sięgające nawet do 90% w stosunku do pierwotnych cen. Według szacunków z promocji korzysta w ten dzień ponad 100 milionów mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Czarny Piątek jest powszechnie obchodzony również w Wielkiej Brytanii, gdzie uchodzi za początek sezonu na kupowanie prezentów świątecznych.

Również sklepy internetowe co roku dołączają do Czarnego Piątku. Prawdziwa fala promocji zalewa jednak sklepy internetowe w tzw. Cyberponiedziałek, przypadający w poniedziałek po weekendzie po Czarnym Piątku. Tradycja istnieje już ok. 10 lat. W szczególnie atrakcyjnych cenach można wtedy kupić elektronikę, multimedia i książki. Nie zawsze jednak robienie zakupów w ten dzień jest korzystne dla konsumentów.

Pułapki promocji

Choć z pewnością warto przyjrzeć się ofertom przewidzianym zarówno na Czarny Piątek, jak i na Cyberponiedziałek, należy mieć się na baczności. Aby nie stracić pieniędzy na zbędne rzeczy, warto kierować się paroma zasadami rozsądnych zakupów.

Przede wszystkim trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że promocje w wysokości 90% ceny produktu są tak naprawdę bardzo rzadkie. Nie należy nastawiać się, że uda nam się kupić wymarzony przedmiot za 10% jego zwykłej ceny. Oczywiście może się tak zdarzyć, ale będzie w tym dużo szczęścia. Często trzeba poświęcić wiele godzin na dokładne przeglądanie ofert, by znaleźć sklep, w którym produkt będzie najbardziej przeceniony. Nastawiając się na zakup w niezwykle atrakcyjnej cenie, łatwo zapomnieć, po co tak naprawdę przyszliśmy do sklepu i kupić coś, czego zupełnie nie potrzebujemy, ale akurat jest mocno przecenione.

Przygotowując się do zakupów, warto je dokładnie przemyśleć. Trzeba przede wszystkim ustalić, co chcemy kupić i jaką kwotę jesteśmy w stanie na to przeznaczyć. Choć duże obniżki kuszą, nie warto kierować się wyłącznie tym, by kupić coś, co będzie najbardziej przecenione. Zawsze należy skupiać się na swoim budżecie, a nie na wysokości promocji.

Należy się także zastanowić, czy przecenione produkty z zeszłego sezonu wciąż zachowują swoją wartość i kupno ich, nawet z uwzględnieniem znacznych obniżek cen, jest korzystne. Ta uwaga dotyczy szczególnie sprzętu elektronicznego. Sprzedawcy obniżają ceny przede wszystkim dlatego, że chcą się pozbyć towaru, który inaczej zalegałby w magazynach, bo nikt nie chciałby go kupić w zwykłej cenie. Oczywiście, model komputera sprzed roku wciąż może być atrakcyjny i warty kupna. Często jednak jest tak, że w międzyczasie na rynku pojawiają się lepsze modele w porównywalnej cenie.

Kupując stacjonarnie, należy dokładnie obejrzeć produkt. Często bowiem sklep nie przyjmuje zwrotów towarów objętych promocją. Przedmioty sprzedawane w niższych cenach mogą mieć pewne usterki, bo np. pochodzą ze zwrotów lub ekspozycji wystawowych.